burrie media uitgever magazines wie zijn wij portfolio nieuws

 

Welzijnswerker werd journalist en ondernemer…

Burrie Media 25 jaar actief voor Purmerend en regio

Op 1 juli vierde het Purmerendse bedrijf Burrie Media haar 25 jarig bestaan. In die periode is het bedrijf van directeur/eigenaar Thijs Burrie (63) uitgegroeid van bureau voor journalistiek en tekstschrijven tot een in de regio goed bekend staand full service communicatiebureau en uitgeverij. Na een zware tijd in de recente crisisjaren, is het bedrijf overeind gebleven en weer in rustiger vaarwater beland. Tijd om de blik weer helemaal te richten op een zonnige toekomst…


Na een werkzame periode in het welzijnswerk (maatschappelijk werk, jeugd/jongerenwerk, sociaal cultureel werk en opbouwwerk) bracht een flinke burn-out hem ertoe om eind 1986 een carriŹreswitch te maken. Thijs Burrie ging o.a. freelance als journalist werken bij de Nieuwe Noordhollandse Courant (NNC/nu Noord-Hollands Dagblad/Dagblad Waterland) en bij het huis-aan-huis weekblad De Waterlander. Daar leerde hij het vak van journalist in de praktijk, aangevuld met een schriftelijke opleiding bij de LOI. Langzamerhand kreeg hij ook steeds meer opdrachten van ondernemers en instellingen. Zo schreef hij voor een sociaal culturele instelling een boekje over de Alkmaarse achterstandswijk Schermereiland en een jubileumboekje voor het bekende Purmerendse bedrijf Bert Ooms (transport, logistiek en verhuizingen). Toen de Ondernemers Federatie Purmerend OFP (koepelorganisatie van ondernemersclubs in Purmerend) een nieuwe redacteur nodig had voor het OFP Magazine solliciteerde hij en kreeg de freelance job, betaald door de toenmalige uitgever in Groningen. “Via de ondernemersfederatie en de vele interviews voor het OFP magazine kreeg ik een heel groot netwerk en kwam ik bij veel ondernemers binnen. Bovendien leerde ik ook de bedrijfsjournalistiek in de praktijk steeds beter kennen,” vertelt hij. Door de vaste klus voor het OFP Magazine nam Thijs op 1 juli 1991 de stap om officieel zijn bedrijf (aanvankelijk gevestigd in de voormalige slaapkamer van zijn dochter, die daardoor naar boven moest verhuizen) bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Met de naam Burrie Tekst & Beeld Producties.

Moscowitz
Thijs werd door een toeval uitgever. Door zijn ervaring in het welzijnswerk en in de journalistiek, waarbij hij beide kanten leerde kennen, kwam hij op het idee een krant uit te brengen over diverse sociaal getinte onderwerpen. Hij ging met het idee naar een uitgever in Hoorn en niet veel later was de krant Waterland Welzijn geboren. De uitgever zou het commerciĎle gedeelte, de vormgeving, het drukwerk en de verspreiding regelen, Thijs Burrie met zijn bedrijfje de interviews, teksten en fotografie. “De uitgever bleek er helaas niets van te kunnen. De vormgeving was bedroevend, men vergat zelfs een keer de verspreiding te regelen, en het allerergste: ze voerden een agressieve advertentieacquisitie, waardoor mijn goede naam te grabbel werd gegooid. Na het tweede nummer ben ik bij de uitgever op kantoor in Hoorn gaan zitten om de boel in de gaten te houden. Daar leerde ik vooral hoe het níet moest. Na het derde nummer heb ik de samenwerking met de uitgever stopgezet, omdat ze de krant bijna om zeep hielpen voor het goed en wel op de markt was gezet,” vertelt Burrie. De uitgever was niet blij met die move en niet veel later ontving Burrie een brief van ene Moscowitz (jawel, een broertje van…), die een bedrag van zo’n fl 40.000,- eiste vanwege vermeende contractbreuk. Thijs: “We schrokken ons dood. Gelukkig was ik al lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), die de zaak heel snel wist te beslechten, want er viel ons niets te verwijten en de uitgever des te meer. Ik ben toen maar in het diepe gesprongen om te proberen het blad zelfstandig uit te geven. Gelukkig ben ik blijven drijven… Ik heb alle boze adverteerders opgebeld en de zaak uitgelegd. Ze waren gelukkig vol begrip en van de ene dag op de ander was ik uitgever. Ook dat vak heb ik met vallen en opstaan moeten leren.”

Rustiger aan doen…
Burrie Media (toen nog Burrie Tekst & Beeld) kreeg zijn eerste medewerker, een jonge journalist die ook nog heel goed en prettig advertenties kon verkopen. “Hij kreeg een werkplek op de overloop in het woonhuis, tussen de wasmachine en de droger. En regelmatig kwamen onze kleine kinderen natuurlijk even kijken,” lacht Thijs. Uiteindelijk was een verhuizing van het bedrijf naar een kantoorruimte onvermijdelijk en het bleef niet bij één verhuizing. Burrie: “Toen ik het plan opvatte om het rustiger aan te doen, heb ik Waterland Welzijn van de hand gedaan. Het werk met het ondernemersmagazine en steeds meer andere klussen slokten me op. Maar uiteindelijk kwam er van rustiger aan doen, niets terecht.”

Sprong in het diepe
Vanaf 2007, toen de bomen tot in de hemel groeiden, kreeg Burrie Media meer mensen in dienst om het bedrijf verder uit te bouwen. Het uitmagazine DagjePurmerend zag het levenslicht, eerst als een horecakrant De Koerant (voor de horecaondernemers op de Koemarkt), later in de huidige magazinevorm voor alle Purmerendse ondernemers. In 2009 deed Burrie Media opnieuw een sprong in het diepe en staken Thijs en dochter Nancy opnieuw hun nek uit met het organiseren van een grote bedrijven- en consumentenbeurs in sporthal De Beukenkamp onder de naam ‘Grijp je Kans in Waterland’. “We hadden hierin geen enkele ervaring, maar we vonden dat we toch de economische crisis van dat moment te lijf moesten gaan door actief iets te ondernemen. Bovendien dachten we dat we mogelijk ook evenementenorganisatie aan ons takenpakket zouden kunnen toevoegen. Het evenement was geslaagd, er zijn nog steeds mensen die het erover hebben. Eigenlijk was het minder belangrijk dat we er geen cent mee verdiend hebben. De kosten waren gewoon te hoog en we waren misschien te perfectionistisch. Ik ben nog steeds blij dat we het gedaan hebben, maar mijn laatste paar haren zijn toen wel uit mijn hoofd gevallen,” aldus Burrie lachend.

Nominatie
Omdat de crisis maar bleef voortduren zocht Burrie naar nieuwe activiteiten om zakelijk te overleven en het personeel in dienst te kunnen houden. In 2013 ontstond, na intensief overleg met vele instellingen en organisaties, het huis-aan-huis magazine Alle Mensen! Aanvankelijk alleen over zorg en welzijn en vooral ingegeven door de transitie van de zorg van rijk naar gemeentes. Inmiddels zijn de onderwerpen onderwijs en sport toegevoegd aan het blad om het voor een grotere groep interessant te maken. De vele activiteiten met Burrie Media (o.a. sponsorschappen), met het UITmagazine Dagje-Purmerend (o.a. winkelverkiezing en horecaverkiezing), het ondernemersmagazine Regio Zaken en het nieuwe blad AlleMensen! bleven niet onopgemerkt en Thijs werd door de Purmerendse Regio Ondernemers (PRO), samen met vier andere bedrijven, genomineerd voor Ondernemer van het Jaar 2013. Een van de hoogtepunten in de 25 jaar, ook al werd de hoofdprijs niet behaald. In 2013 volgde ook de verhuizing naar het mooie en ruime kantoor aan de Van IJsendijkstraat 409B op bedrijventerrein De Koog.

Zwaarste moment
Ondanks alle pogingen om het te voorkomen, moest Thijs Burrie begin 2015 door de economische situatie enkele medewerkers ontslaan. “Dat vond ik het zwaarste moment uit mijn ondernemersloopbaan; van goede mensen en fijne collega’s toch noodgedwongen afscheid moeten nemen. Gelukkig is iedereen goed terecht gekomen en zijn de verhoudingen nog steeds zo goed dat we zo nu en dan nog met het oude team uit eten of naar theater gaan.” Met een klein team van vier mensen (Barbara Lautenbach als vormgeefster; Conny Reijnier voor administratie en diverse klantcontacten en Thijs’ echtgenote Astrid voor diverse ondersteunende taken erbij) is Burrie Media weer in rustiger vaarwater terechtgekomen. Bovendien maakt Burrie Media gebruik van een team goede freelance journalisten en fotografen.

Binding met Purmerend
De crisis lijkt voorbij en ondernemers durven weer te ondernemen en publiciteit te maken. Burrie Media richt zich als grafisch communicatiebureau op de vormgeving van logo’s, huisstijlen, folders, brochures, posters, kranten, etc., maar ook op drukwerk. Daarnaast is het bedrijf sterk in teksten, bedrijfsjournalistiek en fotografie. De magazines worden ondersteund door internet en social media. Thijs: “En we blijven ons best doen om Purmerend nog beter op de kaart te zetten met het ondernemersmagazine Regio Zaken en het uitmagazine DagjePurmerend. Mijn binding met Purmerend en met het sociale aspect ben ik nooit kwijtgeraakt.”

 






Thijs Burrie


Astrid Burrie


Conny Reijnier


Barbara Lautenbach